مهندسی,مهندسی صنایع,مهندسی برق,مقاله,دانلود مقاله,دانلود مقاله مهندسی,دانلود جزوه مهندسی,کنکور مهندسی,پایان نامه مهندسی,مهندسی ریاضی,سایت علمی,اخبار علمی,سایت آموزشی,اخبار آموزشی,مقاله آموزشی,آموزش,مهندس

sikorsky s47 اولین هلیکوپتر تولید انبوه دنیا

sikorsky s47 اولین هلیکوپتر تولید انبوه دنیا

دسته بندی : مهندسی صنایع ایران تاریخ : سه شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۶

هلیکوپتر S-47 اولین هلیکوپتر تولید انبوه تاریخ می‌باشد که به وسیله‌ی ایگور سیکورسکی (Igor Sikorsky) طراحی شده است. S-47 از طرف ارتش ایالات متحده سفارش داده شد و فقط برای عملیات‌ نجات و تجسس به کار می‌رفت، به طوری که اولین استفاده عملیاتی از این هلیکوپتر در جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۴۴ در خاک ژاپن صورت گرفت. جالب است بدانید در ابتدا اکثر خلبانان، هلیکوپتر را یک وسیله پروازی قابل اطمینان نمی‌دانستند و بیشتر این وسیله را به عنوان یک اسباب بازی در نظر داشتند. اما با گذشت زمان و با ارتقا یافتن هلیکوپتر، ویژگی‌های منحصربفرد این وسیله برای همه ثابت شد.

این هلیکوپتر دارای موتور محوری، دو صندلی برای خدمه و یک پره اصلی می‌باشد، که دارای سه تیغه است. S-47 توسعه یافته هلیکوپتر آزمایشی موفق VS-300A است. VS 300A هلیکوپتر آزمایشی تک موتور طراحی شده به وسیله‌ی ایگور سیکورسکی است که اولین پرواز خود را در ۱۳ می ۱۹۴۰ انجام داد.

VS 300 e1517579602898 - sikorsky s47 اولین هلیکوپتر تولید انبوه دنیا

تصویری از هلیکوپتر VS 300A که خود جناب سیکورسکی در حال به پرواز در آوردن آن می‌باشد. با دقت به شکل اولین هلیکوپتر دنیا، می‌توان متوجه شد که ایده‌ی اولیه طراحی هلیکوپتر را از هواپیماهای جنگی قدیمی گرفته‌اند (بخش کابین خلبان و دماغه بسیار شبیه به جنگنده‌های قدیمی می‌باشد). اما با توجه به مشکلات ایمنی موجود در این عکس یعنی خطر آسیب به خلبان از طرف پره اصلی، طراحی هلیکوپتر به شکل امروزی خود در آمده است.

در حالی که از هلیکوپتر برای عملیات امداد و نجات در جنگ استفاده می‌شد، همزمان از این وسیله برای پل ارتباطی بین کشتی‌های بزرگ نیز استفاده می‌شد. در سال ۱۹۴۴، در شش کشتی هر کدام دو هلیکوپتر S-47 مستقر شده بودند.

thumbnail 1 e1517764834207 - sikorsky s47 اولین هلیکوپتر تولید انبوه دنیا

هلیکوپتر S-47 در حال برخاست از کشتی

S-47 مدل‌های مختلفی دارد. در مدل‌های مختلف این هلیکوپتر، در قسمت دم هلیکوپتر محل قرار گرفتن پره انتهایی و بخش لوله خروجی موتور متفاوت می‌باشد. همچنین نوع موتور به کار برده شده، قطر پره‌های اصلی و طراحی جزئیات در مدل‌های مختلف متفوات است. مدل‌های مختلف این هلیکوپتر XR 4، XR 4A، XR 4B، R-4B، XR-4C، HNS-1، Hoverfly I و Sikorsky S-54 هستند.

Sikorsky R4B e1517765700173 - sikorsky s47 اولین هلیکوپتر تولید انبوه دنیا

هلیکوپتر S-47 در موزه هوانوردی

قرارداد هلیکوپتر S-47 بین ارتش ایالات متحده و آقای سیکورسکی به مقدار ۲۰۰ هزار دلار برای ساخت این هلیکوپتر بسته شد. مدل اولیه ارائه شده XR 4 می‌باشد که در طراحی این هلیکوپتر ۳ تیغه برای پره اصلی، ۳ تیغه برای پره انتهایی با نیرو گرفتن از موتور R-500 و ۲ صندلی در کابین خلبان به همراه کنترل دو نفره طراحی شد. تصویر زیر عکسی از این هلیکوپتر به همراه تیم طراحی آن را نشان می‌دهد.

s 47 3 e1517768281501 - sikorsky s47 اولین هلیکوپتر تولید انبوه دنیا

Sikorsky S-47 مدل XR 4 به همراه تیم سازنده آن در سال ۱۹۴۱

طراحی بخش های مختلف S-47

از لحاظ استانداردهای هوافضایی در آن زمان، هلیکوپتر S-47 طراحی غیر معمولی داشت. چندین هلیکوپتر تا آن زمان ساخته شده بود اما اکثرا دارای دم با چند پره برای ثابت نگه داشتن هلیکوپتر تعبیه شده بودند. موتور این هلیکوپتر از نوع پیستونی محوری می باشد که نیروی موتور از طریق گیربکس به شفت اصلی و از شفت اصلی به پره ها می رسد.

در این هلیکوپتر سیستم خنک کننده از طریق فن هوای خنک را به اطراف موتور می‌دمد و دمای موتور را کاهش می‌دهد.

s 47 16 e1517778272330 - sikorsky s47 اولین هلیکوپتر تولید انبوه دنیا

تصویری از سیستم پیشران هلیکوپتر S-47. در این تصویر، پره بزرگ خنک کننده موتور، گیربکس، موتور و شفت اصلی قابل مشاهده است.

سیستم ارابه فرود این هلیکوپتر به صورت ۲ چرخ در جلو و یک چرخ کوچک در انتهای دم می‌باشد. در کابین خلبان این هلیکوپتر از شیشه‌های لعابی شده با جنس شیشه پلکسی (Plexiglas) در پنجره‌ها استفاده شده است و در هر دو طرف کابین یک در خروجی تعبیه شده است.

به دلیل این که وزن در وسایل پرنده بسیار مهم است، در طراحی هلیکوپتر در هر کجا که بشود از آلیاژهای سبکی مثل آلومینیوم استفاده می‌شود. بدنه هلیکوپتر S-47 از دو تکه ساخته شده است که در قسمت انتهایی موتور به همدیگر متصل شده‌اند. قسمت انتهایی از لوله‌های استیل ساخته شده است، اما بخش جلویی از صفحات استیل و تکه‌های چوبی برا استحکام بیشتر استفاده کرده است. قسمت عقبی برای کاهش نیروی پسا، با مصالح با جنس فابریک پوشیده شده است. بخش‌های جلویی با صفحات قابل جداسازی آلیاژ آلومینیوم و منیزیم پوشیده شده است. قالب کلی بدنه با آلیاژ ۴۱۳۰ کروم-مولیبدوم ساخته شده است.

s 47 6 e1517778468663 - sikorsky s47 اولین هلیکوپتر تولید انبوه دنیا

تصویری کلی از هلیکوپتر S-47 در موزه هوایی. با دقت به این تصویر، می‌توان سازه کلی هواپیما را مشاهده کرد.

ویدیوی زیر بخشی از پرواز هلیکوپتر S-47 در مرحله فرود و برخاست را نشان می‌دهد. همچنین، در انتهای ویدیو، بخش‌هایی از آزمایش‌های آیرودینامیکی انجام شده برای طراحی این هلیکوپتر نشان داده شده است. در این آزمایش‌ها، عملکرد پروانه اصلی برای تولید نیروی برآ از لحاظ آیرودینامیکی بررسی می‌شود.

ویژگی‌های عملکردی این هلیکوپتر در جدول زیر آورده شده است.

تعداد خدمه

۱ نفر

ظرفیت

بسته به مدل ۱ یا ۲ نفر

طول

۱۰.۲ متر

قطر پره اصلی

۱۱.۵ متر

ارتفاع

۳.۸ متر

وزن خالی

۹۵۲ کیلو گرم

وزن بارگیری شده

۱۱۷۰ کیلوگرم

موتور پیشران

یک موتور پیستونی ۱۴۹ کیلو واتی از نوع
Warner R-550

بیشینه سرعت

۱۲۰ کیلومتر در ساعت

سرعت کروز

۱۰۵ کیلومتر در ساعت

برد

۲۱۰ کیلومتر

سقف پرواز

۲۴۰۰ متر

منابع:

http://www.sikorskyarchives.com/S-47.php

https://en.wikipedia.org/wiki/Sikorsky_R-4

ads 728x90 27 8 - sikorsky s47 اولین هلیکوپتر تولید انبوه دنیا

دیدگاه کاربران انتشار یافته : 0 - در انتظار بررسی : 0
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.